July 16, 2009

MELAYU YG LAYU?



Melayu koro! Melayu lekeh! Melayu lemah!

Bangsa Melayu, lambat laun akan di tindas. Itu ja yang kita nampak.Pernah kita duduk diam semenet dan berfikir apa akan jadi kepada bangsa kita dlm 10 thn akan dtg? Dimana kedudukan kita dgn pemikiran sekarang? Kita tak sedar yang kita kondem tu bangsa sendiri. Buka mata, tgk diri sendiri, siapa kita, bangsa apakah kita, keturunan apakah kita.bin dan binti apakah kita?

Tak dinafikan, apa yang kita fikir ada betulnya. kita lihat bangsa Melayu dalam perspektif perniagaan contohnya; kerajaan bg tender yang nilai bejuta, tp alih-alih bg kpd bangsa lain. Jual dgn jumlah yang 2 3 kali ganda. Sbb apa? Dok nampak untung yang 2 3 kali ganda tu. Tp adakah mereka yang berbangsa melayu ni terfikir mengenai pelaburan perniagaan tu kalau diusahakan dalam jangka masa panjang…herm,Melayu Me-LAYU~
Thn lepas kerajaan turunkan corporate tax dari 28% ke 25%. Salah satu objektif, utk meringankan beban manusia2 bisnes ni la selain daripada semua sedia makum, efek daripada masalah ekonomi dunia.

Tp kita tak boleh totally pandang bangsa sendiri buruk. Ada juga yang hebat, yang maju, yang mana kita boleh berasa bangga menjadi bangsa melayu dan bumiputra. Lihat saja KFC, yang mana sekarang dipegang oleh anak melayu Johor.Pasti ramai yang tak tau. Ada kita terbayang muka Sultan Johor time kita sumbat ayam dlm mulut? Ada kita terbayang anak dia yang hensem tp dah gemok sikit tu time kita kuis2 koslo? Pasti tak. Tp itu la hakikat.

HONDA, semua org pasti tau sbb brand ini yang dah cukup gah. Well-Established! Tp ada kita tau sapa yang pegang company HONDA di Malaysia? Mereka adalah bumiputra. Itu satu benda yang cukup membanggakan bukan? bkn lagi dimonopoli oleh bangsa yang ckp bunyinya mcm ada 3biji guli dlm mulut. Sbb apa bumiputra boleh? Sbb mereka mempunyai pemikiran yang hebat dgn adanya business plan yang cekap, marketing strategy yang padu, product positioning yang tepat n managment corporation yang well managed.Ini dpt jadikan pemangkin kpd kita wlwpun kita hny pengusaha IKS yg menjual cili sos mahupun kueh telinga keling a.k.a cucoq peneram.

Beralih ke Malaysia Airlines (MAS),yg mana satu ketika dulu pernah merisaukan kita apabila di tukar tgn kepada Datuk bla bla bla (aku lupa sebenaqnya,yg pasti dia melayu). Di peringkat awal, dia di kecam hebat sbb buat keputusan yang unpopular untuk pindahkan HQ MAS dr Jalan Sultan Ismail, balik ke kampung halaman iaitu SUBANG (kampung la jgk sbb situ ada Kampung Melayu Subang). Tapi selepas beberapa thn, kita boleh lihat Si Datuk ni turn the company from the red to the black. Maksudnya, dari unprofitable kepada Profitable. Alah~ mcm kita skolah dulu2 la, kalau fail ja cikgu akan tulis kaler merah, kalau hebat sikit kaler hitam/ biru. Sama la konsep kt sini pun.

So,kesimpulannya, pandanglah bangsa kita setinggi yang mungkin wlaupun terbukti bangsa kitalah yang kebanyakkannya tumbesarannya renek2 belaka.
Maybe tak telan cheese dr kecik2 kot.

13 comments:

Jane Nab said...

yeah! oh, Honda tu bumi punya.. yang KFC aku tau, pengurus besar dia bapak kawan Iddi tu Ali Hashim tu.. actually orang Melayu boleh berjaya sebab diorang berniaga berasas hukum agama.. bukan untung je.. lagipun, disebabkan pemikiran yang bukan untung semata2 tu membolehkan orang-orang Melayu ni pikir jauh sket ke depan untuk bukan je jadi competitive, tapi sebagai pioneer. waw.. aku nak jadi Melayu berjaya jugak suatu masa nanti. walaupun aku cuma berjaya dalam kalangan keluarga sendiri, but it counts.. Melayu ni tak payah buat kerja lain la.. baik berniaga je.. bukan ke nabi kata 1/3 sumber pendapatan adalah melalui perniagaan? humm..

encik adi said...

dah takda cerita2 fantasy/fiction dah ka dalam blog nih?

adibond jebond said...

mkn cheese bleh jadi tinggi ka.?
p cari truihhh.!

Kojack de Alloohaa said...

Alahamdulillah..byk y kta bleh bggakan..tp pncapaian org melayu mmg kta bleh kira ja...xpa2 y pntg kta percaya dgn bgsa kta..!!!

1 hari kta la y terhebat..huuaaaarrrgggghhh..!!

udi said...

cik billie jane, pembetulan,perniagaan tu 9/10 daripada sumber rezeki.bkn 1/3.. :*

Anonymous said...

kawan aku kecik2 dia telan guli kena pakai pampers sampai darjah 4 la ni dia jadi co-manager kat tesco sungai petani.
(dok xdok janji ada sangkut paut ngan guli)
hahaha.

JzAnvr said...
This comment has been removed by the author.
JzAnvr said...

Sebenarnya bukan isu kita melayu ka, cina, india, jawa, kenya, euthophia, sudan,..kita berfikiran sebegini sebab kita lahir dalam masyarakat melayu, ok cuba kita lahir dlm bangsa cina, so kita akan berfikiran sama, kita akan bela bangsa sendiri,

Tapi...zaman ni,truly... relevan lagi ka perbezaan bangsa & kaum ? yang membentuk kepribadian sesuatu individu manusia tu bukan ditentukan dari kuturunan bangsa apa dia lahir, tapi mentalitinya, kekuatan jiwa, rohani - tak kira dia berpegangan agama apa. Beragama Islam sendiri tak menentukan seseorang itu baik kepribadiannya.

Ok, bila tersentuh bab agama Islam, sendiri lihat - bangsa apa yang mengelilingi kaabah, bertasbih sujud ? Tak kira bangsa kan ? Yang membezakan sesorang hamba manusia tu dimata tuhan - ILMU, IMAN, TAQWA, AMAL. Bayangkang Ilmu tanpa Iman, Ilmu tanpa Amal, Iman tanpa Taqwa, dan seterusnya... Even seorang Latina Spanyol, India Urdu, pun if dia ada empat2 ni --- bayangkan kepribadiannya. ( lagi satu jangan tuduh2 bangsa & agama lain kafir, kita xtau maybe one day dia dpt hidayah and be better muslim than us. At least if they Christian or Buddha watever, they ingat tuhan masing2 )

So dari sini logik lagi ka teori bangsa & kaum ? Kat mana2 bangsa & negara still lagi ada golongan corot mundur, bukan melayu sahaja, kita nampak melayu ditindas sebab kita ( not me ) hidup dlm rumpun melayu MALAYSIA.

Tanya diri sendiri, buka mata tengok sekeliling, Melayu masih ada jatidiri yang asli ?

Dari sudut ekonomi pulak, melayu cepat bangga kalau bangsa sendiri dapat jd org atasan syarikat2 besar dari luar. Tengok balik syarikat apa tu ? dari mana asalnya. No, jangan salah faham, bukan nak kondem melayu, tapi if truly nak banggakan melayu mean suppose Malay Malaysian should naikkan produk sendiri, truly genuinely from Malaysian Malaysia. Berindentitikan Malaysia. Then barulah kita betul2 proud dengan Melayu.

Dari sudut etika kerja, kita tgk sendiri macam mana melayu buat kerja, macam mana cina buat kerja. Ini cuma contoh, xde isu racisme kt sini. masing2 bole pikir. tgk sendiri beza pembangunan yg cina jalankan dengan melayu jalankan, jelas depan mata. sejak kecik aku idup campur jiran tak kira bangsa apa pun, xde masalah, kerja ngan cina, takde masalah, sbb ? takda buruk sangka kt bangsa lain, kita buat keje betul takkan la x pasal2 majikan cina nak hentam ? fikir sendiri sbb apa sesetengah pekerja bangsa lain ditindas & x dihormati. fikir sendiri lah,

Yang paling penting disini - mentaliti. daripada mentaliti boleh membentuk jatidiri, kepribadian, keterbukaan pemikiran, toleransi and seterusnya membentuk suatu individu bangsa yang membanggakan dan menjadi contoh kepada bangsa sendiri, seterusnya dihormati bangsa lain.

Sama sama majukan bangsa sendiri, takde sebab nak bezakan bangsa2 lain, kita semua sama.

Darrr said...

HAHA!

JzAnvr said...

haram hg, gelak plak eh, ngok

acab said...

cina makan babi

yusrihangnkbunuq said...

cau cibet!!!

Anonymous said...

ubh cr pmikirn org mlayu..coz da moden mana pun kita..pmikrn stil sama...look closely..mlayu byk sembang psl ape?..org tu, org ni...padahal bngsa laen da jauh sembang psl idea...ni asasnye actually, wpun kt pndg simple je..if bde2 simple cmni pun ley ubh, then insyaAllah kt xkn LAYU...thumbs up..

Post a Comment