September 2, 2010

MANA SATU PILIHAN HATI?


Ramli dan Rahim duduk dalam satu kawasan perumahan dan rasmi mereka selalu berjumpa bersembang di kedai mamak teh tarik dalam kawasan mereka. Tajuk sembang mereka malam ini adalah parti mana yang akan dipilih.

Ramli: Dah dua tahun PKR mentadbir Selangor dan PR di negeri-negeri lain. Tiga perkara aku tengok berlaku. Alasan salahkan orang, ambil kredit dari usaha orang, dan huru harakan negeri. Aku menyesal betul pilih PKR.

Rahim: Aku tak tahulah kau pasal aku tak undi PKR. Rasa aku masalahnya adalah Khalid. Dia ingat mentang2 dia berjaya main politik dalam PNB sampai naik dan dapat jadi CEO, senang jadi MB. Dalam PNB yang main politik dia seorang. Dalam parti politik, semua main politik. Baru buku temu ruas.

Ramli: Masaalah kita ni adalah kepimpinan dalam UMNO. Mereka ini lambat respons dan berubah. Yang rasuah tu tak didakwa dan hukum. Aku kasi PKR masa last election untuk kasi mesej pada UMNO suruh berubah.

Rahim: Alah ... kau ni bukan tak tahu. UMNO ni kan macam perempuan tua yang masih jalang. Dah susah nak berubah. Tak sedar diri dah tua. Masih nak nakal-nakal.

Ramli: PAS tu macam mana pulak?

Rahim: PAS tu orang perempuan berumur yang dah menyesal dan lihat cara bertaubat hanya melalui PAS.

Ramli: Hahaha ... banyak orang pencen masuk PAS. Satu lagi yang jenis budak muda yang naif dan sudah diindoktrinasi dengan hanya tahu worldview PAS. PKR macam mana?

Rahim: PKR lah best. Pasal dia paling baru, PKR ni macam perempuan muda. Masih cantik dan manis. Belum banyak cacat cela. Dia sedia mencuba macam-macam. Nakal pun ia juga. Macam-macam dia lakukan untuk hiburan. Tapi pasal dia muda, dia sempat memperbaiki kesilapan.

Ramli: Wah ... kau macam dah minat pada PKR?

Rahim: Tak, ... bila dia sedar dia silap, dia bebaskan diri dan akhirnya masuk UMNO.


-Agensi HusinLempoyang

2 comments:

Drunbella Khoo said...

hahahaha.
:D
sengal lah dialog depa neh.
tapi ada betulnya pun.

redondo said...

good entry...thumbs up

Post a Comment