August 12, 2010

PEACE


"Peace".
satu simbol (sign) yang selalu diekspresikan ketika bergambar.
Tapi sejauh mana kita paham mengenai sign 'peace' ni.
Kefahaman 'peace' (merujuk kpd sign bkn di wikipedia) bebeza mengikut generasi. arus zaman tak lansung menghakis sedikit demi sedikit makna sebenar.
Jika nak dibandingkan pengisian 'peace' dalam diri satu-satu manusia ni agak rumit. Setiap tingkat umur mempunyai level peredaran sejarah yang berbeza. Lagi lama dia hidup, lagi dalam intipati maksud 'aman' yang dia tau.
Walaupun simbol 'peace' ini tak pernah berubah sejak berabad lama.

Ya, tak pernah berubah. (dari 2 jari)
Dan,
Aku yakin, tak akan pernah berubah. (menjadi 1 jari)


Tapi yang hakikat, pemahaman mengenainya berubah. kabur.
Jadi... kita? Di mana patut kita sendiri letakkan tahap kita?
Kaji sendiri.
tak payah nak cocok pipi, cocok langit, cocok kepala kwn dgn sign ni kalau kita sendiri tergagai nak paham apa maknanya.

"saya tanya anak-anak dan pelajar saya kenapa buat simbol peace ketika berfoto, mereka jawab tiru stail artis pop korea, ketika kecil, kami menunjukkan simbol peace dgn kefahaman yang tinggi tentang kedamaian. bila lori askar melintas, kita tunjukkan simbol 'peace',
"wlwpun asal simbol 'peace' ini dikaitan dengan gerakan hippies ketika itu tetapi kenapa kita tidak boleh ambil satu kefahaman yang universal yang memperjelas simbol itu mengajak kita supaya jangan bergaduh dan berperang. sy tak anggap yg kita mengambil yang buruk dari situ"
*Seniman Prolifik, Pensyarah (UPSI) : Zulkifli Yusoff
Born in Sg Limau, Kedah (1962)



No comments:

Post a Comment